Rabu, 5 Ogos 2015

Penyesalan Terhadap Surah Yaasin Ada Penyelesaiannya

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua...

Terima kasih kerana sudi untuk membaca entri AfhamRusli [dot] Com kali ini, yang bertajuk agak ganjal bagi sesetengah pihak. Namun apa yang Afham nak kongsikan ini, adalah sebuah penyesalan yang diluahkan oleh seorang arwah pakcik kenalan Afham sewaktu belajar dahulu.

Keluhannya amat berat sehingga arwah berpesan kepada Afham dan kawan Afham yang menziarahi beliau. Namun, Afham tidak pandang ringan terhadap pesanan beliau. Nak tahu apa pesanan beliau? Teruskan pembacaan entri ini.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Suatu hari sewaktu Afham masih lagi secara rasmi bergelar pelajar, Afham telah menziarahi seorang pakcik yang uzur. Matanya rabun, nak berjalan dia tak larat, namun alhamdulillah dia masih mampu solat dan akalnya boleh dikatakan OK pada usia beliau. Diusia beliau kalau tak dijaga akalnya, kita sentiasa disajikan cerita-cerita yang berfaktorkan nyanyok.

Bersolat jumaat dan makan tengahari yang menyebabkan Afham dan kawan-kawan segan. Ye la, kan datang ziarah, tuan rumah pula sampai makan tengahari disediakannya. Macam menyusahkan la pula. Namun, ziarah kami ada pengisiannya.

Pakcik tu, pegang al-quran, ketika masjid yang terletak betul-betul depan rumahnya mendendangkan alunan merdu bacaan al-quran. Yang kebetulannya, surah yang dibaca qari berkenaan ialah Yaasin.

Allahuakhbar... Subhanallah... Alhamdulillah... La-ila-ha-illallah...

Terdengar pakcik tu berzikir. Kemudian, beliau panggil kami betul-betul hampir pada beliau, sebab telinga beliau, kadang-kadang OK, kadang-kadang ada masalah pendengaran. Dikongsikan dari kecil sampai besar, sampai kahwin dan ber-anak-cucu, beliau selalu culas juga membaca al-quran kerana sibuk bekerja dan melayan anak-cucu. Tapi dia masih lagi sambar peluang jika kelapangan untuk membaca al-quran.

Beliau tiba-tiba berhenti bercerita. Air mata bergelinangan, menahan sebak. 
"Pakcik menyesal tak menghafal surah-surah penting, lebih-lebih lagi surah Yaasin. Pakcik dah tak nampak untuk baca al-quran. Rabunnya tinggi sangat, huruf-huruf al-quran jadi kabur. Tuhan dah tarik nikmat mata dan membaca pakcik. Tapi pakcik redha."
(lebih kurang macam tu la kata-kata yang ditutur oleh beliau.)

Kami yang berada di situ turut tersentuh dengan luahan pakcik tu. Dalam hati terdetik, "Ya Allah, Engkau permudahkan la urusan pakcik ini dan matikanlah dia dalam iman dan amal solehnya."

Sumber gambar: http://yppm.org.my/2015/05/yasin-malam-jumaat-sunnah-atau-bidah/

Beliau asyik ulang pesanannya, dengan ayat sesalannya. Menasihati kami supaya menghafal surah-surah al-quran, terutamanya Yaasin. Amat kekok untuk kami berkata-kata melainkan isyarat angguk kepala menjadi ganti tanda setuju dengan nasihat berkenaan.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Penyelesaian yang Afham maksudkan ada banyak. Tapi Afham suka kongsikan 2 ni:

  1. Antaranya, Shaklee kan ada. Hehe. 
  2. Selain dari tu, apa yang mungkin boleh membantu pakcik tu ialah sebuah alat pendengaran yang boleh memainkan bacaan surah-surah al-quran, seperti MP3.


Afham betul-betul serius juga ketika taip Shaklee kan ada. Alhamdulillah setakat ni, dengan izin Allah produk Shaklee masih mampu membantu kesihatan dan menjadikan kesihatan lebih baik. Alhamdulillah. Jika anda berminat untuk tahu lebih lanjut berkenaan produk Shaklee. Boleh la hubungi Afham melalui medium tersenarai di bawah:

Nama: Afham Rusli
SMS/Call/Whatsapp/Telegram : 013-624 2598
Facebook : Afham Rusli
Facebook page : Afham Rusli




0 ulasan:

Catat Ulasan